Ruch od góry na dół

Charakterystycznym zjawiskiem czasów współczesnych jest to że producenci przestali czekać na werdykty wydawane przez społeczeństwo w takich kwestiach jak moda czy też samo podobanie się albo nie wprowadzanych rozwiązań. Krótko mówiąc sytuacja się odwróciłaspołeczeństwo jest przekonywane że powinno kupować określone dobra albo zachowywać się według pewnych wzorców wymyślanych niezależnie. Oczywista takie trendy zawsze były gdzieś centralnie sterowane i kreowane ale z pewnością nie aż na taką skalę i z taką intensywnością. Wydaje się że społeczeństwo stało się masą podobną do plasteliny która jest urabiana przez różnorakie kierujące się swoimi interesami siły i środowiska. Przy oczywiście dołożeniu starań by tak czy inaczej ludzie byli przekonani że pewne wybory są dokonywane zupełnie autonomicznie i bez wspomnianych nacisków. Tworzenie mody i stylu odbywa się głównie dzięki zastosowaniu nowoczesnych środków marketingowych które wykorzystują znajomość ludzkiej psychiki i to w dużym stopniu. Mowa mianowicie o takich taktykach szczególnie stosowanych przez duże koncerny jak naming i copywriting. Obie te specjalności są właśnie wyrafinowanymi metodami marketingowymi wycelowanymi w odbiorców. Wspomniany naming zajmuje się przede wszystkim tworzeniem haseł i sloganów opisujących konkretne produkty i usługi. Czyli tutaj tworzone jest wrażenie iż konkretne marka albo też produkt jest tym czego właśnie ludzie potrzebują i co powinni zakupić albo posiadać. Czyli odgórnie stwarzany jest trend albo moda na posiadanie czegoś każdy kto nie jest posłuszny temu trendowi staje się automatycznie outsiderem kimś nieprzystosowanym kto zostaje wyłączony poza nawias. Tutaj bazują producenci i specjaliści od reklamy na samej niechęci członków społeczeństwa do tego terminu czy określenia jak outsider. Nikt nie chce czuć się na poboczu i być wytykany palcami czy też naciskany albo wyśmiewany. Zatem zamiast się na takie nieprzyjemności narażać ludzie rezygnują ze swoich zasad i kupują dobra tak jak to wskazują trendy i mody. Rzecz jasna jest jakiś odsetek odpornych na takie naciski społeczne. Ale wyróżniają się tak jak właśnie ludzie raczej wyróżniać się nie chcą. Zatem wolny wybór dotyczący tego co i kiedy będzie się kupowało staje się nagle zupełną fikcją biorąc pod uwagę realia życiowe. Naciski środowiska czy też rodziny potrafią być daleko skuteczniejsze niż wyjątkowo drogie kampanie reklamowe które nie muszą wcale przynieść oczekiwanego skutku. Postępowanie producentów jest też wymuszone samymi wymogami rynkowymi przynajmniej tak twierdzą przedstawiciele wszystkich branż. Konkurując między sobą muszą dosłownie złapać klienta zanim dokładnie będzie wiedział czego szuka. To pozwala na wyprzedzenie konkurencji i powiększenie zysków. To że przy tym ludzie stają się bardziej przedmiotami niż podmiotami działań marketingowych nie wydaje się nikomu szczególnie przeszkadzać. Może ludzi wręcz odpowiada że zostali uwolnieni od konieczności wybierania swojego stylu. Tylko swobodnie mogą włożyć do koszyka to co jest według opinii i sloganów najlepszym wyborem.

Witaj na moim blogu parentingowym! Znajdziesz tutaj wiele ciekawych informacji dotyczących relacji z dziećmi i sposobów na wychowanie. Mam nadzieję, że podoba Ci się ta tematyka i zostaniesz tutaj na dłużej!